Książka abc B1 DELF - 200 exercices

Dawno (i w sumie prawie nigdy) nie było u mnie żadnej recenzji książki do nauki francuskiego lub podobnej. 
Przypomnę, że wcześniej uczyłam się (i opisałam to na blogu) z Les 500 exercices de grammaire B1 wydawnictwa Hachette. Ale moje przygotowania do egzaminów DELF B1 i B2 polegały na korzystaniu z większej liczby książek!

Dlatego rozpoczynam akcję opisywania stanu posiadania mojej biblioteczki naukowej. Na pierwszy ogień idzie:



OPIS

abc DELF B1 DELF, 200 exercices, wydawnictwo CLE INTERNATIONAL. Pisałam troszkę już o książce TU, ale teraz opiszę ją dokładniej. Jest to książka przeznaczona do samodzielnego (jak dla mnie, chociaż oczywiście możliwe jest jej używanie na zajęciach z lektorem) przygotowania do egzaminu DELF B1. No dobrze, samodzielnego z małymi wyjątkami ;) 


ZAWARTOŚĆ KSIĄŻKI

Na samym początku możemy zapoznać się z dokładnym opisem egzaminu, która część jak się nazywa i ile trwa czasu. Książka jest podzielona na cztery części - tak jak sam egzamin. W każdej części znajdujemy mniej więcej 1-stronicowy opis tego, co nas czeka i kilka porad. Warto się z nimi zapoznać, naprawdę! Niektóre z nich są dość ogólne, w stylu: przed oddaniem arkusza egzaminacyjnego sprawdź czy odpowiedziałeś na wszystkie pytania, ale inne są bardziej innowacyjne, na przykład podają nam jakie materiały mogą się nam trafić na każdej części egzaminu, na przykład przy rozumieniu ze słuchu możemy mieć szczęście lub pecha słuchając: rozmowy pomiędzy Francuzami, ogłoszenia z instrukcjami lub poleceniami, emisji radiowej, itp. Ja to oceniam na plus, bardzo przydatne przed egzaminem, szczególnie jeśli jest to nasz pierwszy egzamin DELF i nie wiemy czego się spodziewać. 

Pod koniec książki jest 15 stron małej powtórki gramatycznej, mówię małej, bo to prawda - uważam, że nie można się z tego nauczyć, a jest to jedynie powtórzenie. Chyba, że ktoś jest mocno zmotywowany i wie, że może potraktować te 15 stron jako wytyczne (zakres materiału) do przerobienia gramatyki np. z pomocą internetu, to wtedy owszem, może zadziałać! 

W rozdziale dotyczącym pisania wypracowań znajduje się niewielka lista wyrażeń przydatnych w pisaniu dłuższego tekstu czy listu, nie jest ona bardzo uboga, ale ja się posiłkowałam dodatkowo internetem. Tak samo w rozdziale o Production orale możemy znaleźć wyrażenia przydatne przy wypowiedzi ustnej.

PLUSY

 - Książka zawiera płytę CD, więc można ćwiczyć rozumienie ze słuchu

 - Książka zawiera książeczkę z rozwiązaniami (już w tej chwili niestety nie pamiętam, czy musiałam ją dokupić osobno czy kupiłam wszystko razem)

 - Świetna sprawa dla początkujących z egzaminem DELF (wyjaśnia zasady, ćwiczenia identyczne jak na egzaminie)

 - Ćwiczeń jest naprawdę sporo. Nie liczyłam, ale może nawet naprawdę 200, jak się chwalą w tytule książki ;)

 - Moim zdaniem ćwiczenia z tej książki są minimalne trudniejsze niż te na egzaminie. Jeśli przerobisz wszystko lub prawie wszystko, to jestem pewna, że na egzaminie nie będziesz mieć najmniejszego problemu!

 - Za bardzo użyteczne uważam podanie kryteriów punktacyjnych przy częściach Production orale y Production écrite, Możemy sprawdzić ZA CO tak naprawdę dostajemy punkty na egzaminie i na co warto zwrócić uwagę. Ja kryteria jeszcze opiszę w ramach serii B2 w 18 miesięcy, bo to jest naprawdę bardzo użyteczne.

MINUSY

 - Rozwiązania z książeczki nie są prawidłowe!! Zastanawiałam się nawet mailowo z moją Czytelniczką Maggie czy nie napisać by tutaj do wydawnictwa, jak będę miała trochę więcej czasu to może się pofatyguję! My znalazłyśmy błędy w części Rozumienie tekstu, polecenie i zasady ćwiczenia nie są zgodne z podanym rozwiązaniem (i to nie tylko w jednym ćwiczeniu). Na pocieszenie mogę jedynie dodać, że na moim egzaminie B1 wszystko było bardzo jasne, to znaczy nie było najmniejszej wątpliwości które odpowiedzi są poprawne, ale jeśli ktoś nie wie o tym, że te rozwiązania są niepoprawne, to podczas nauki do egzaminu może się nieźle nagłowić, dlaczego tak jest. Więc uprzedzam. No ale to "tylko" w kilku zadaniach.

 - Oczywiście można przerobić książkę samemu, ale najlepiej byłoby mieć kogoś znajomego (koleżankę znającą francuski, lektora, nawet na kilka-naście lekcji) do sprawdzenia nam naszych wypracowań (całe multum tematów podanych w książce) i do rozmowy, korygowania błędów w wymowie i gramatycznych.

 - Moim zdaniem przykładowe wypracowania z książki są na trochę wyższym poziomie niż B1, co mnie trochę przerażało, myślałam sobie: rany, przecież ja nie napiszę takiego tekstu. Nie ma się co martwić, można napisać coś mniej skomplikowanego.



MOJA OPINIA

Ja kupiłam abc B1 DELF za 18,90 €, nie zastanawiałam się zbyt długo, ale taka cena nie jest wcale niska. Uważam jednak, że warto zapłacić za spokój ducha i zaznajomienie się ze strukturą, poziomem egzaminów. W cenie tej dostajemy także płytę z profesjonalnymi nagraniami, które są bardzo podobne lub takie same (jeśli chodzi o warunki, poziom itp.) do tych, które będą czekały na nas, więc to też się dla mnie liczy. 

Ja polecam. Ceny książki w księgarniach internetowych kształtują się następująco:



A może ktoś z Was miał już do czynienia z abc B1 DELF? Jakie są Wasze wrażenia?
Za inspirację dziękuję mojej Czytelniczce Maggie, która właśnie książkę przerabia. I zdecydowanie poleciła mi napisać do wydawnictwa ze skargą  na te nierzetelne rozwiązania :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Francuski - nauka do B1, B2 .... , Blogger